mandag den 9. juli 2012

Mandagstema: Seværdighed.



Dette indlæg er en sammensmeltning af mit ønske om at skrive og vise nogle mine billeder fra min ferie med Frank og dagens Mandagstema "Seværdigheder. Jeg vil vise en seværdighed, som fylder meget, når jeg fortæller om min ferie. For den strækker sig på hele den østlige del af Anholt. Der er to måder at forcere Ørken, som området hedder, enten til fods eller med traktor. Vi havde ikke nogen traktor, så vi gik og gik de 10 km ud til Totten som er to sandrevler på denne anden side af Anholt fyr. Her er vi ved begyndelsen af turen med skiltet om, hvad der ikke må komme med ud på redningsvejen til Anholt Fyr.


Her er et lille stykke længere inde på redningvejen. Bemærk at her er der enebærbuske én mase. Jordbunden er sand, sand og atter sand. Udover enebær var der rævlinge også. Bærene var moden og fuglene elskede at spise dem. Nogle steder var der lilla fugleklatter.
Bevoksningen har ikke ret meget at gribe fast i. Derfor skal passe på ikke at beskadige den.


Før 1500 tallet var skov her. men man fandt ud af man kunne lave tjære og derfor blev skovenbrugt til en til det. Der opstod et problem med sandflugt. Derfor er der i dag marehalm, der hvor der ikke kan vokse andet. Den indført for at løse sandflugtsproblemet.


For at man kan finde vejen ud til fyret er der sat pæle op med numre fra et til 112. Her er vi næsten ude ved Anholt Fyr.


Frank er på vej op ad bakken efter ca. tre timers gåtur og en frokost (lunch) pause. Fyret er
et par hundereder år. Det blev bygget om til sin nuværende skikkelse i 1881. Det bliver ikke brugt i dag.

Bagved fyret ligger  to revler, som hedder Totten. Her har sælerne ro fred, for området er total fredet for os mennesker.Sælerne nyder livet derude. Det var mange billeder om en seværdighed der strækker sig 10 km. Vores tur tilbage til vores sommerhus vareder tre timer og vi var hjemme ca. kl. 19. Vi startede klokken 10 om formiddagen.

8 kommentarer:

  1. En vacker promenad som bara leder till vackrare och vackrare platser :0)

    SvarSlet
  2. Tak Jeg synes at det var en fantastisk tur.

    SvarSlet
  3. Takk for en severdig tur.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/07/09/severdigheter-ja-sa-klart/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak mormor. Det var så lidt. Det var et lille udvalg af alle de af alle de billeder jeg tog. God nat

      Slet
  4. Det där stället skulle jag npg också gilla:)

    SvarSlet
  5. Måske. Men tag til Jylland først og bagefter til Grenå også båd til Anholt.

    SvarSlet
  6. En spennende tur ser det ut som, med mange fine bilder :)

    SvarSlet